Big Y - nadchodzi rewolucja

Moderator: Lappa

User avatar
Posts: 263
Joined: Sun Mar 18, 2012 8:21 pm

YDNA:
R1a-L260
MtDNA:
W3a1
PostPosted: Thu Mar 13, 2014 9:18 pm
Nowy produkt FTDNA który ma zastąpić przestarzałe WTY,
mimo że nie idealny - to jednak ma szanse zrobić prawdziwą rewolucję w badaniach Y-ka.

Pierwsze wyniki sekwencjonowania Y-DNA, mimo że o obszarze 10-12 mln par zasad i prowadzone "przemysłową metodą" o dużej ilości błędów (fałszywych wyników), to jednak przy dużej ostrożności i filtrowaniu wyników kontr-próbkami dają niesamowity efekt.

10-20 "prywatnych" SNP w każdej z linii Y-DNA, plus dziesiątki innych starszych SNP porządkujących genealogię sa rewelacyjne.

Zamieszczam w załączeniu pierwsze wyniki dla gałązki R1a-M458, niebawem dołączę R1a-Z280, gdzie objawiły się trzy nowe podgrupy poniżej poziomu CTS3402!!!

W projekcie R1a zamówionych zostało 127 (!) takich testów przeróżnych subkladów, tak więc najbliższy miesiąc powinien przebudować znane nam drzewko linii męskiej Y-DNA (ostateczne wyniki przewidziano na 28-marca)!
Attachments
BigYM458.jpg
Wyniki testu BIG Y dla M458 (13-III)

Posts: 587
Joined: Thu Mar 15, 2012 11:59 am

YDNA:
Adam-L74; R1a-YP4700
MtDNA:
H14a
PostPosted: Mon Mar 17, 2014 10:38 am
Lappa wrote:Nowy produkt FTDNA który ma zastąpić przestarzałe WTY,
mimo że nie idealny - to jednak ma szanse zrobić prawdziwą rewolucję w badaniach Y-ka.

Pierwsze wyniki sekwencjonowania Y-DNA, mimo że o obszarze 10-12 mln par zasad i prowadzone "przemysłową metodą" o dużej ilości błędów (fałszywych wyników), to jednak przy dużej ostrożności i filtrowaniu wyników kontr-próbkami dają niesamowity efekt.

10-20 "prywatnych" SNP w każdej z linii Y-DNA, plus dziesiątki innych starszych SNP porządkujących genealogię sa rewelacyjne.

Zamieszczam w załączeniu pierwsze wyniki dla gałązki R1a-M458, niebawem dołączę R1a-Z280, gdzie objawiły się trzy nowe podgrupy poniżej poziomu CTS3402!!!

W projekcie R1a zamówionych zostało 127 (!) takich testów przeróżnych subkladów, tak więc najbliższy miesiąc powinien przebudować znane nam drzewko linii męskiej Y-DNA (ostateczne wyniki przewidziano na 28-marca)!
Ładne drzewko, ale gdyby było większe , np. nieco ponad 600 px szerokie i na białym tle, to byłoby lepiej czytelne wprost lub na zwykłym wydruku.
User avatar
Posts: 263
Joined: Sun Mar 18, 2012 8:21 pm

YDNA:
R1a-L260
MtDNA:
W3a1
PostPosted: Tue Mar 18, 2014 10:25 am
...popracuję nad tym.

Tymczasem dziś w nocy objawił sie wynik sekwencji dla R1a-L1280

Ku mojemu (i pewnie nie tylko) zaskoczeniu gałązka ta skleiła się kilkoma SNP razem z gałązką "Wołgo-Karpacką"
Y33+ Y36+ ale także jeden poziom dalej bo także CTS8816+!!!

Mamy więc póki co 3 duże subklady pod R1a-CTS3402:
1)- Y33, Y36, Y2191
raczej wyniki nieco odsunięte od basenu morza Bałtyckiego, z silnymi powiązaniami współcześnie z krajami słowiańskimi.
Według mnie jeśli do tej gałęzi dojdzie klad "chorwacki" (typ D lub kategoria B2K z proj. R1a) lub może "Typ I" / B2I,
to teoria o słowiańskiej etno-genezie tego subkladu się wzmacnia.

2)- YP234-YP237
W tym kladzie są wyniki "pomorskiej" gałęzi L365 ("Typ G" / B2G) i kladu B2F. Najprawdopodobniej dojść może klad B2H (razem z subkladem L366)
Tu silniejsza jest korelacja Bałtyjska, szczególnie z testowanymi już wcześniej potomkami Prusów (klad B2F1)

3)- Y2608-Y2617 - nieznane na razie wyniki w projekcie (markery znalezione w anonimowej próbce z Ukrainy oraz u jakiegoś "amerykanina")

Robi się ciekawie!!!

Posts: 61
Joined: Sun Jul 22, 2012 8:08 am
Location: Kraków, Polska
YDNA:
R1a-L260
PostPosted: Tue Mar 18, 2014 8:04 pm
Lappa wrote:2)- YP234-YP237
W tym kladzie są wyniki "pomorskiej" gałęzi L365 ("Typ G" / B2G) i kladu B2F. Najprawdopodobniej dojść może klad B2H (razem z subkladem L366)
Tu silniejsza jest korelacja Bałtyjska, szczególnie z testowanymi już wcześniej potomkami Prusów (klad B2F1)


Ja jej (korelacji) raczej nie widzę ;)
Być może utworzy nam się północny klad Z280, o wyraźnym pochodzeniu południo-bałtyckim (w sensie oczywiście geograficznym.
A archeologicznie np. post-pomorska k. oksywska? - jako miejsce tworzenie się subkladów tego ew. kladu).
Obecność jednej linii u potomków Prusów (a więc zachodnie skraje terenów bałtyjskich) o niczym nie świadczy - w sensie bałtyjskości ( tym bardziej że Bałtowie jako grupa dopiero w V/VI wieku osiągneli rejon Dolnej Wisły, a w totalną pustkę na pewno nie wchodzili).
Zdaje mi się też że łatwiej o wynik L366 w Bośni czy na Węgrzech,Bułgarii, niż u potomka Prusów (Litwa czy Łotwa czy to w przypadku tej konkretnej haplogrupy czy ew. całego potencjalnego kladu wiele do zaoferowania w wynikach nie mają).
Ten wynik z Królewca (L366) to w mojej opinii przemieszczenie w ramach któregoś z państw niemieckich z kierunku zachodniego.

Robi się ciekawie!!!


Ano. :)
User avatar
Posts: 263
Joined: Sun Mar 18, 2012 8:21 pm

YDNA:
R1a-L260
MtDNA:
W3a1
PostPosted: Wed Mar 19, 2014 10:00 pm
wilmar wrote:Obecność jednej linii u potomków Prusów (a więc zachodnie skraje terenów bałtyjskich) o niczym nie świadczy - w sensie bałtyjskości ( tym bardziej że Bałtowie jako grupa dopiero w V/VI wieku osiągneli rejon Dolnej Wisły, a w totalną pustkę na pewno nie wchodzili).
Zdaje mi się też że łatwiej o wynik L366 w Bośni czy na Węgrzech,Bułgarii, niż u potomka Prusów (Litwa czy Łotwa czy to w przypadku tej konkretnej haplogrupy czy ew. całego potencjalnego kladu wiele do zaoferowania w wynikach nie mają).
Ten wynik z Królewca (L366) to w mojej opinii przemieszczenie w ramach któregoś z państw niemieckich z kierunku zachodniego.

Wg mnie jednak rozdział tych linii (Y33 i YP237), który być może dokonał się jakieś 4 tys. lat temu spowodował przemieszczenia i wymieszanie sie z ludnością łuku Karpat w przypadku Y33 oraz szeroko pojętego wybrzeża Bałtyku w drugim przypadku.

Wystarczy zerknąć w załączony rysunek, gdzie prócz podziału SNP dorzuciłem mapki zasiegów z projektu R1a ;)

Widać na nich ewidentnie przesunięcie Y33 do kontynentu i doklejenie YP237 do wybrzeża.

Przy okazji można pokusić się o pierwsze kalkulacje wieku kladów i rozejścia na podstawie pierwszych wyników BIG Y
Michał proponuje podwyższenie stawki na SNP nawet x2 czyli 125-200 lat na SNP,
co ma swoje uzasadnienie biorąc pod uwagę fakt, że testy FTDNA BIG-Y pokrywają w 50-66% zasięg testów FGC.

Aby nie narażać się na zarzuty "zawyżania wieku" spróbujmy z mnożnikiem 150 lat na SNP

W wynikach CTS3402 mamy od 24 do 34 SNiPów od rozejścia się do współczesności co daje 3600-4950 lat.
Wyciągając z tego średnioą (2x24, 26, 28, 29, 33 i 34) mamy ok.4240 lat!

Rozejście sie linii M458 wychodzi w tych kalkulacjach na starsze o ok. 500 lat
Jesli mamy 27-34 mutacje SNP do wspólnego przodka M458
to średnia wynosi 4735 lat

Co ciekawe!
Mniej więcej zgadza sie to z wynikami wcześniejszymi prowadzonymi na podstawie STRów!!!
Attachments
CTS3402.jpg

Posts: 61
Joined: Sun Jul 22, 2012 8:08 am
Location: Kraków, Polska
YDNA:
R1a-L260
PostPosted: Wed Mar 19, 2014 11:21 pm
Lappa wrote:Wg mnie jednak rozdział tych linii (Y33 i YP237), który być może dokonał się jakieś 4 tys. lat temu spowodował przemieszczenia i wymieszanie sie z ludnością łuku Karpat w przypadku Y33 oraz szeroko pojętego wybrzeża Bałtyku w drugim przypadku.

Wystarczy zerknąć w załączony rysunek, gdzie prócz podziału SNP dorzuciłem mapki zasiegów z projektu R1a ;)

Widać na nich ewidentnie przesunięcie Y33 do kontynentu i doklejenie YP237 do wybrzeża.


;)

Lappa,
zauważ że nie przedstawiasz punktu wyjścia gdzie to rozejście się dokonało, do tego być może za chwilę będziemy mieli sytuacje analogiczną do Z282* (czyli nie ma nic pewnego kto stoi koło siebie bliżej M458, Z280, Z284) w CTS3402 (bo jeszcze mamy "Karpatczyków" z Y2608).
Druga kwestia - kto się z kim mieszał i gdzie? :)
Może np. YP237 tam (na wybrzeżu) się wykształcił z masy róznego CTS3402, którym się nie powiodło i ew. znajdować ich będziemy pojedyncze przypadki; albo miały pecha bo znalazły się na linii ekspansji ludów z innymi HG?; albo ekspandowały ale nie odniosły takiego sukcesu jak rózne linie YP237 które kariere rozpoczynają w okresie trwania k. pomorskiej, podobnie z CTS8816 gdzie akurat ten pojawił się bliżej Karpat?

PS.
Czy my przypadkiem nie prowadzimy debaty nie na temat z powodu innego rozumienia słowa bałtyjskość? ;)

Posts: 48
Joined: Thu Jun 14, 2012 9:33 am

YDNA:
R1a1a
MtDNA:
H14
PostPosted: Fri Mar 21, 2014 6:54 am
Lappa wrote:
wilmar wrote:Obecność jednej linii u potomków Prusów (a więc zachodnie skraje terenów bałtyjskich) o niczym nie świadczy - w sensie bałtyjskości ( tym bardziej że Bałtowie jako grupa dopiero w V/VI wieku osiągneli rejon Dolnej Wisły, a w totalną pustkę na pewno nie wchodzili).
Zdaje mi się też że łatwiej o wynik L366 w Bośni czy na Węgrzech,Bułgarii, niż u potomka Prusów (Litwa czy Łotwa czy to w przypadku tej konkretnej haplogrupy czy ew. całego potencjalnego kladu wiele do zaoferowania w wynikach nie mają).
Ten wynik z Królewca (L366) to w mojej opinii przemieszczenie w ramach któregoś z państw niemieckich z kierunku zachodniego.

Wg mnie jednak rozdział tych linii (Y33 i YP237), który być może dokonał się jakieś 4 tys. lat temu spowodował przemieszczenia i wymieszanie sie z ludnością łuku Karpat w przypadku Y33 oraz szeroko pojętego wybrzeża Bałtyku w drugim przypadku.

Wystarczy zerknąć w załączony rysunek, gdzie prócz podziału SNP dorzuciłem mapki zasiegów z projektu R1a ;)

Widać na nich ewidentnie przesunięcie Y33 do kontynentu i doklejenie YP237 do wybrzeża.


Przy okazji można pokusić się o pierwsze kalkulacje wieku kladów i rozejścia na podstawie pierwszych wyników BIG Y
Michał proponuje podwyższenie stawki na SNP nawet x2 czyli 125-200 lat na SNP,
co ma swoje uzasadnienie biorąc pod uwagę fakt, że testy FTDNA BIG-Y pokrywają w 50-66% zasięg testów FGC.

Aby nie narażać się na zarzuty "zawyżania wieku" spróbujmy z mnożnikiem 150 lat na SNP

W wynikach CTS3402 mamy od 24 do 34 SNiPów od rozejścia się do współczesności co daje 3600-4950 lat.
Wyciągając z tego średnioą (2x24, 26, 28, 29, 33 i 34) mamy ok.4240 lat!

Rozejście sie linii M458 wychodzi w tych kalkulacjach na starsze o ok. 500 lat
Jesli mamy 27-34 mutacje SNP do wspólnego przodka M458
to średnia wynosi 4735 lat

Co ciekawe!
Mniej więcej zgadza sie to z wynikami wcześniejszymi prowadzonymi na podstawie STRów!!!


Czy to nie może być powiązane z kulturą unietycką?
Last edited by wenedanin on Mon Mar 24, 2014 8:32 am, edited 1 time in total.

Posts: 640
Joined: Sun May 20, 2012 2:15 am

YDNA:
R1a1a
PostPosted: Sat Mar 22, 2014 11:25 pm
Lappa,

Czekam niecierpliwie na prawdziwa historie M458. ;)

Posts: 640
Joined: Sun May 20, 2012 2:15 am

YDNA:
R1a1a
PostPosted: Mon Mar 24, 2014 10:53 am
Now mapka...

Image

https://www.familytreedna.com/public/r1 ... on=results
User avatar
Posts: 263
Joined: Sun Mar 18, 2012 8:21 pm

YDNA:
R1a-L260
MtDNA:
W3a1
PostPosted: Mon Mar 24, 2014 11:34 am
Tomatoes wrote:Lappa,
Czekam niecierpliwie na prawdziwa historie M458. ;)

hehe...
Czym innym podanie wyników - a czym innym ich interpretacja

Z tym drugim sprawa nieco gorsza - i właśnie od oceny:
- głębokości pokrewieństw kladów M458
- ich zróżnicowania genetycznego
- % występowania
oraz
- rozmieszczenia geograficznego

zależy cała ocena i próba rekonstrukcji procesów przemieszczania i zasiedlania
Temat dość grząski i na dzień dzisiejszy mamy tak mało danych, że nie podejmowałbym się interpretacji

Tomatoes wrote:Now mapka...

Ano właśnie.
Z jednej strony mamy takie zróżnicowanie M458 i jeden z najwyższych % właśnie na ziemiach polskich,
a z drugiej - świadomość, że Polska jest całkiem nieźle poznana w kwestii badań DNA,
a spore zaniedbania i niedoszacowanie mamy choćby na Białorusi czy Ukrainie!

Całego smaczku dodaje fakt, że wg danych testów Chromo2
W ramach gałęzi M458 możemy mieć kilka jeszcze wcześniej oddzielajacych się gałązek (pomiędzy M458 a Z282)
skoro podobno gdzieś na zachodzie mamy próbki Y-DNA
pozytywne na SNP: PF6155/Z2905, PF6161/Z2906 i PF7525/Z2910
a negatywne na: M458, PF6202/Z2909, PF7521/Z2908

Do tego cały czas czekające niektóre próbki Z282* (szczególnie z klastra B2) na "doklejenie się" do M458 lub Z284 (?)
(lub stwierdzenie braku większych zbieżności - co jest całkiem możliwe, zważywszy że SNP PF6155 i PF6161 były testowane w GENO 2.0 dla tego sunkladu i nie dały wyników pozytywnych)

W załączeniu zestawienie R1a-M417(xZ284) sporządzone przez Michała na podstawie danych z Chromo2
Attachments
Chromo2.jpg
Chromo2 R1a-M417(xZ284) SNP results
Next

Return to Język Polski

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron