Epoka brązu w Eurazji

Moderator: Lappa


Posts: 168
Joined: Mon Feb 18, 2013 6:50 pm
PostPosted: Wed Jun 10, 2015 11:33 am
Bardzo ciekawy artykuł będzie najprawdopodobniej opublikowany jutro w “Nature”:


Investigation of Bronze Age in Eurasia by sequencing from 101 ancient human remains.
The Bronze Age (BA) of Eurasia (c. 3,000-1,000 years BC, 3-1 ka BC) was a period of major cultural changes. Earlier hunter-gathering and farming cultures in Europe and Asia were replaced by cultures associated with completely new perceptions and technologies inspired by early urban civilization. It remains debated if these cultural shifts simply represented the circulation of ideas or resulted from large-scale human migrations, potentially also facilitating the spread of Indo-European languages and certain phenotypic traits. To investigate this and the role of BA in the formation of Eurasian genetic structure, we used new methodological improvements to sequence low coverage genomes from 101 ancient humans (19 > 1X average depth) covering 3 ka BC to 600 AD from across Eurasia. We show that around 3 ka BC, Central and Northern Europe and Central Asia receive genetic input through people related to the Yamnaya Culture from the Pontic-Caspian Steppe, resulting in the formation of the Corded Ware Culture in Europe and the Afanasievo Culture in Central Asia. A thousand years later, genetic input from North-Central Europe into Central Asia gives rise to the Sintashta and Andronovo Cultures. During the late BA and Iron Age, the European-derived populations in Asia are gradually replaced by multi-ethnic cultures, of which some relate to contemporary Asian groups, while others share recent ancestry with Native Americans. Our findings are consistent with the hypothesised spread of Indo-European languages during early BA and reveal that major parts of the demographic structure of present-day Eurasian populations were shaped during this period. We also demonstrate that light skin pigmentation in Europeans was already present at high frequency during the BA, contrary to lactose tolerance, indicating a more recent onset of positive selection in the latter than previously believed.


http://www.ebi.ac.uk/ena/data/view/PRJEB9021

3000 p.n.e w wyniku migracji ze stepu w Europie tworzy się kultura ceramiki sznurowej a w Azji kultura afanasjewska. Tysiąc lat później a więc 2000 p.n.e. w wyniku migracji z Europy Centralnej ( a więc chyba i z Polski) do Azji powstają kultury Sintashta i andronowska. Wszystkie te kultury prawdopodobnie łączy R1a.

Posts: 748
Joined: Thu Mar 15, 2012 10:08 am
Location: Warsaw, Poland
YDNA:
R1a-L1280
MtDNA:
H2a2
PostPosted: Wed Jun 10, 2015 2:03 pm
Wiarus wrote:3000 p.n.e w wyniku migracji ze stepu w Europie tworzy się kultura ceramiki sznurowej a w Azji kultura afanasjewska.

Ten abstrakt nie mówi wprost o powstaniu KCSz w wyniku migracji z stepu ok 3000 r. pne, na co, jak mocno podejrzewam, nie ma na razie zbyt mocnych dowodów (i być może nigdy nie będzie). Autorzy są dużo bardziej ostrożni (zresztą bardzo słusznie), i piszą raczej o ludziach spokrewnionych/powiązanych (angielski termin "related" można tu tłumaczyć na dwa różne sposoby) z populacją jamowców (patrz poniżej).

We show that around 3 ka BC, Central and Northern Europe and Central Asia receive genetic input through people related to the Yamnaya Culture from the Pontic-Caspian Steppe, resulting in the formation of the Corded Ware Culture in Europe and the Afanasievo Culture in Central Asia.


Wiarus wrote: Tysiąc lat później a więc 2000 p.n.e. w wyniku migracji z Europy Centralnej ( a więc chyba i z Polski) do Azji powstają kultury Sintashta i andronowska. Wszystkie te kultury prawdopodobnie łączy R1a.

To jest rzeczywiście chyba najbardziej prawdopodobna interpretacja tego krótkiego testu (może z wyjątkiem fragmentu o Polsce :) ), gdzie nie wspomina się jednak w ogóle o haplogrupach Y-DNA. Miejmy nadzieje, że sama praca zawiera te dość istotne informacje. Nie wiadomo niestety, czy analizowano jakiekolwiek próbki ze wschodnich grup sznurowców, w tym grupy śrdokowodnieprzańskiej (prawdopodobnie najstarszej, choć jej wczesny etap rozwoju nie był dotąd datowany radiwęglowo) oraz grupy fatianowsko-bałanowskiej.

Jeśli potwierdzi się przypuszczenie, że andronowcy otrzymali R1a-Z93 z terenów zajętych wcześniej przez sznurowców, będzie to wskazywało dość mocno na brak jakichkolwiek silnych powiązań jamowców z haplogrupą R1a (w przeciwieństwie do silnych powiązań sznurowców z całością R1a-M417, włącznie z Z283, CTS4385 i Z93). W tym kontekście przydałyby się oczywiście wyniki dla zachodniej części kultury jamowej, gdzie powszechnie oczekuje się obecności R1b-L51 (samego lub w towarzystwie R1a), choć ja osobiście spodziewam się raczej R1b-Z2103 (i być może trochę J2), a jeśli już jakieś R1a, to raczej nie klad R1a-M417 (obejmujący dziś ponad 99% całości R1a), a prędzej jakieś wcześniej wydzielone linie w rodzaju R1a*/YP4131 lub R1a1a*/YP1051.

Posts: 587
Joined: Thu Mar 15, 2012 11:59 am

YDNA:
Adam-L74; R1a-YP4700
MtDNA:
H14a
PostPosted: Tue Jun 23, 2015 12:45 pm
W dyskusjach na temat ewentualnego związku między kulturą jamowa i szurową
(zaprzeczanego np. przez rosyjskiego antropologa A.Kozincewa i jeszcze bardziej zdecydowanie przez archeologa L.Klejna
http://генофонд.рф/?page_id=3877&cpage=1#comment-1066
Albo to: http://генофонд.рф/?page_id=3877
trzeba brać pod uwage także najnowsze datowanie kultury ceramiki sznurowej w oksfordzkiej publikacji M. Wencla:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... .12047/pdf

Najstarsze datowania C14 Cal mają dwa regiony w Polsce: środkowo-zachodni oraz północno-wschodni (na pograniczu Polski, Litwy i Białorusi)
- to 3500 lat przed Chr. Więc teraz trudno podtrzymywać rzekome pochodzenie jamowej od sznurowej.
Natomiast może dla jedenej i drugiej źródło jest w Przybałtyce.
Z tym regionem, jakby zainfekowanym elementami kultury ceramiki sznurowej, amfor kulistych i pucharów lejkowartych, archeolodzy wschodni (białoruscy?, Tkacz, Mazurkiewicz) łączą archeologię nad Górną Dźwiną (Serteja), gdzie odkryto R1a-M198, z 4000 lat przed Chr.
(Nb. po publikacji Allentofta zwraca sią teraz uwagę na bliskośc aDNA jamowców z rejonem Litwy!)

PS. Jak można wytłumaczyć, że ten rosyjski link tu nie otwiera się, a gdy go skopiuję do Worda, to otwiera docelową stronę?

Posts: 748
Joined: Thu Mar 15, 2012 10:08 am
Location: Warsaw, Poland
YDNA:
R1a-L1280
MtDNA:
H2a2
PostPosted: Tue Jun 23, 2015 1:36 pm
Atim wrote:W dyskusjach na temat ewentualnego związku między kulturą jamowa i szurową
(zaprzeczanego np. przez rosyjskiego antropologa A.Kozincewa i jeszcze bardziej zdecydowanie przez archeologa L.Klejna
http://генофонд.рф/?page_id=3877&cpage=1#comment-1066
Albo to: http://генофонд.рф/?page_id=3877
trzeba brać pod uwage także najnowsze datowanie kultury ceramiki sznurowej w oksfordzkiej publikacji M. Wencla:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... .12047/pdf

Najstarsze datowania C14 Cal mają dwa regiony w Polsce: środkowo-zachodni oraz północno-wschodni (na pograniczu Polski, Litwy i Białorusi)

Zgadzam się, że te wyniki dodatkowo podważają teorię o jamowym pochodzeniu sznurowców, ale z drugiej strony należy uwzględnić też argument strony przeciwnej, że akurat dla tego właśnie regionu odnotowano występowanie silnego efektu rezerwuarowego:
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/ ... azana.html
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0314003823
co może potencjalnie wpływać na zawyżenie wyników datowania radiowęglowego (o ile nie podjęto specjalnych środków, żeby temu zapobiec, o czym Wencel niestety nie wspomina w swojej pracy).

Osobiście mocno podejrzewam (jak już wcześniej pisałem w innym wątku), że sznurowcy wywodzą się z najwcześniejszej fazy kultury środkowodnieprzańskiej (dla której to fazy brak jest niestety jakichkolwiek dat radiowęglowych), rozwijającej się na podłożu wcześniejszej kultury Dniepr-Doniec III.

Posts: 587
Joined: Thu Mar 15, 2012 11:59 am

YDNA:
Adam-L74; R1a-YP4700
MtDNA:
H14a
PostPosted: Tue Jun 23, 2015 3:23 pm
Michał wrote:
Atim wrote:W dyskusjach na temat ewentualnego związku między kulturą jamowa i szurową
(zaprzeczanego np. przez rosyjskiego antropologa A.Kozincewa i jeszcze bardziej zdecydowanie przez archeologa L.Klejna
http://генофонд.рф/?page_id=3877&cpage=1#comment-1066
Albo to: http://генофонд.рф/?page_id=3877
trzeba brać pod uwage także najnowsze datowanie kultury ceramiki sznurowej w oksfordzkiej publikacji M. Wencla:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... .12047/pdf
Najstarsze datowania C14 Cal mają dwa regiony w Polsce: środkowo-zachodni oraz północno-wschodni (na pograniczu Polski, Litwy i Białorusi)

Zgadzam się, że te wyniki dodatkowo podważają teorię o jamowym pochodzeniu sznurowców, ale z drugiej strony należy uwzględnić też argument strony przeciwnej, że akurat dla tego właśnie regionu odnotowano występowanie silnego efektu rezerwuarowego:
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/ ... azana.html
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0314003823
co może potencjalnie wpływać na zawyżenie wyników datowania radiowęglowego (o ile nie podjęto specjalnych środków, żeby temu zapobiec, o czym Wencel niestety nie wspomina w swojej pracy).
Osobiście mocno podejrzewam (jak już wcześniej pisałem w innym wątku), że sznurowcy wywodzą się z najwcześniejszej fazy kultury środkowodnieprzańskiej (dla której to fazy brak jest niestety jakichkolwiek dat radiowęglowych), rozwijającej się na podłożu wcześniejszej kultury Dniepr-Doniec III.
Oxford jest znany z tego, że to on narzuca standardy datowania C14 Cal i innych.
Myślę, że Wencel musiał je brać pod uwagę, jeśli tam publikował.

Posts: 748
Joined: Thu Mar 15, 2012 10:08 am
Location: Warsaw, Poland
YDNA:
R1a-L1280
MtDNA:
H2a2
PostPosted: Tue Jun 23, 2015 3:41 pm
Atim wrote:Oxford jest znany z tego, że to on narzuca standardy datowania C14 Cal i innych.
Myślę, że Wencel musiał je brać pod uwagę, jeśli tam publikował.

Sęk w tym, że takie rzeczy zaznacza się zazwyczaj w opisie metody, bo nie jest to rutynowa procedura, a on o tym nigdzie nie wspomniał.

Return to Język Polski

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests